Kalandok a száztornyú városban

Prágában

Airbnb bővebben

2016. április 04. - KatiImi

Írtam múltkor, hogy van ez az Airbnb és hogy nekünk bejött, szóval kicsit terjesztem az igét. Nem biztos, hogy vicces vagy hosszú lesz a bejegyzés, de megpróbálom. Valamelyiket.

Én ugye életemből egy olyan öt és fél évet dobtam rá a világ egyik legnagyobb hotelfoglaló oldalának a fejlesztésére, voltam ott programozó, tesztelő, scrum master (mindegy) és termékfejlesztési szakértő is (Product Manager, mi ez magyarul???). A lényeg az, hogy egy idő után hotellel álmodtam, hotellel kelltem, hotelszobákat láttam, ha becsuktam a szemem. Volt olyan fejlesztési ötletem, ami egy szimpla angol mondat weboldalra helyezésével 40 millió dollárral növelte az éves bevételt. Nem mondhatom el, mi és hogy, amúgy sem kaptam egy fillért sem belőle. Ha kaptam volna, akkor nem Prágából, hanem a drága, de azért hajóval is megközelíthető (rühellem a repülést) magánszigetemről írnám a blogot. Illetve dehogy írnám :)

Szóval valamennyire ismerem az internetes szállásfoglalás világát, mert ugye ahhoz, hogy a mi termékünk jó legyen, alaposan ismerni kellett a konkurenciát is. Az egyik ilyen (akkor még) feltörekvő startup, az Airbnb volt.

Az Airbnb nem hotelszobákat forgalmaz. Az oldal neve is az "airbed and breakfast" kifejezésből jön, ami a "felfújható ágy és reggeli" angol megfelelője. A cég alapítói saját problémájukat próbálták megoldani, amikor San Francisco környékén kezdtek szállásközvetítéssel foglalkozni. Ott nem kicsit drágák az albik, rövid időre még többe kerülnek, a hotelek meg nem mindig tudják az ember igényeit lefedni. A srácok kitalálták, hogy annyi helye néha van embereknek, hogy egy ilyen airbedet ledobjon és már lehet is kiadni az ágyat a neten. Ők az első évben a saját lakásukat fejlesztőirodává alakították és csak másoknál aludtak ilyen instant ágyakon, hogy teszteljék a saját szolgáltatásuk. Nem semmi lehetett. Képzeld el pl. az egészségügyi miniszterünk aki minden héten másik kórházba költözne, hogy onnan irányítsa az ágazatot és első kézből szerezzen tapasztalatot, mi hogy megy. Sci-fi, ugye?

A srácok jókor voltak jó helyen, jó termékük volt, kapták a befektetéseket. Ma a cég 25 milliárd dollárt ér, szóval megy a biznisz. Pár híroldal szerint a pesti albérletárak megugrásáért is ők felelnek, de ebben én nem hiszek. Valamennyi szerepük lehet benne, de főleg a belsőbb kerületekben, ahol amúgy sem a földön járnak az árak.

Az egész nagyon hasonlít bármilyen online szállásfoglaló oldalra, de azért van pár nagyobb különbség:

- sokkal hangsúlyosabb a térképes keresés, a képernyő nagy részét szinte az foglalja el, könnyebb adott környékre keresni.

- lehet egész lakást, vagy csak egy szobát bérelni, természetesen a szoba olcsóbb, de ekkor együtt kell laknod valakivel. Mindenki eldöntheti, melyik neki a szimpatikusabb, ha egy helyivel laksz együtt, aki kiadja a szobát, tuti tippeket kaphatsz, reggelizhettek együtt, de ha magányra vágysz, akkor nem a szoba a jó megoldás. Ezt külön ki kell választani, szóval nem árt figyelni.

- nagyon fontosak a képek és a szöveges értékelések, mert ugye itt nem lesznek csillagok, mint a hoteleknél. Mondjuk köztünk maradjon, de a csillagok nagy része kamu, pláne Magyarországon, ahol olyan hotelek tartják magukat négycsillagosnak, amelyek a kettő is alulról ütik. De itt még ez sincs, viszont általában jók a képek (az airbnb a szállásadókhoz küld profi fotóst, ha kérik) és emberiek az értékelések. Az persze igaz, hogy mivel közvetlenebb a kapcsolat a szállásadóval mint egy nagy hotellánc esetén, az ember hajlamos elnézni a kisebb hibákat és inkább pozitív visszajelzéseket írni. Ez pszichológiai tény, ne harcoljunk ellene. Ahol viszont többen is említenek valami hibát, azt a szállást érdemes elkerülni.

- ellentétben a legtöbb hotelfoglaló oldallal, itt nincs azonnali visszajelzés, hogy sikerült-e a foglalásod. Bizony, itt neked is van profilod, rajta az előző szállásadóid visszajelzésével rólad, hogy mennyire voltál jó lakó. Szóval amikor megnyomod a gombot, hogy neked ez a szállás kell, akkor a tulaj kap egy levelet és 24 órája van visszajelezni neked, hogy elfogad-e. Van pár "instant booking" szállás is, ott nincs ez a késlekedés. Nekem amúgy ez tetszik, kétoldalúvá teszi az üzletet.

- a pénzt az airbnb levonja azonnal, amint a szállásadó elfogad, de csak 24 órával az érkezésed után kapja meg. Így a tulaj is érdekelt abban, hogy jól érezd magad, mert ha valami problémát jelzel a rendszer felé időben, eleshet a pénzétől. Pesten mi egy airbnb lakás mellett laktunk (onnan loptam a wifit, ha a nálunk baj volt), mindig tiszta volt, hangulatosan berendezve, a tulaj pedig bármikor a vendégek rendelkezésére állt.

Szóval, airbnb.com, ha legközelebb valahova utazol, próbáld ki. A nagy árösszehasonlító oldalak nem fogják listázni az itteni szállásokat, az utazási irodák pláne nem, ez az ő üzletüket rontja.

Disclaimer: a cikkben található linkek, ha regisztrálsz, az első utazásodból 5500 forint kedvezményt biztosítanak.Jó keresztény vagyok. Jah, meg én is ugyanennyit kapok majd, de az mindegy.

A bejegyzés trackback címe:

https://praha.blog.hu/api/trackback/id/tr168558750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása