Már az első este rácsodálkoztam, hogy mennyire más a prágai tömegközlekedés, mint a pesti. Ugye megkaptam a 3 jegyet, hogy egyel kijutok a nagyállomásra (Hlavnyinyadrazsi), a másik kettővel meg Katival vissza.
Ekkor derült ki, hogy a csehek már annyival előrébb vannak, hogy náluk nem ám 3 lyukat tud a gép a villin belerakni a jegybe, hanem az aktuális időt. Elképesztő, tuti valami kicsi manó ül mindegyikben egy nagy zsebórával, úgy tolják. Ami a durvább, hogy mivel fél óráig érvényes egy jegy, ezt azt jelenti, hogy az ellenőrök képesek ezt ellenőrizni, úgynevezett számolás segítségével, hogy a saját órájukra pillantva meg a jegyre, megmondják, hogy érvényes-e még. A hab a tortán az, hogy van 30 és 90 perces jegy is, vagyis dupla meló. Nem csodálkozom, hogy nálunk ezt nem vezetik be, a BKV szakszervezet már sztrájkolna is holnaptól. Amit úgy vennénk észre, hogy… izé, nem tudom, mindegy.
Szóval itt van 30 és 90 perces jegy is, ami akárhány átszállásig jó, tényleg csak az idő köti. A 30 perces 24 korona (275 HUF), a 90 perces 32 korona (365 HUF), összehasonlításképpen a pesti az 350 forint, ami egy útra szól, de az legalább bármeddig tarthat időben (általában addig is tart, szó szerint).
A helyzet ott bonyolódik, hogy van havi bérlet is, 550-ért, ami 6300 forint, a BKV ezt 9500-ért hozza le. Ez névre szóló bérlet, aki olyat akar, amit bárki használhat, az már alattomosan 670 CZK, 7700 HUF. Pesten ilyen nincs is, hogy mernél úgy utazni egy hónapon át, hogy nem mondod meg ki vagy? Meg passzolgatod a családon belül a bérletet, rontod az üzletet, mi?
Azt persze nem is mondom, hogy elektronikus jegy van, valamint olyan mobilapp is, amiből egyből megveheted a jegyet, online fizetéssel. Végső csapásként pedig szeretném linkelni a helyi tömegközlekedési társaság meg a BKV angol oldalait:
http://www.dpp.cz/en/fares-in-prague/
http://www.bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/
Persze lehet erre azt mondani, hogy itt biztos lovakat fognak a kocsik elé, sőt, inkább mi húzzuk át az egész szerelvényt a városon át, valamint hogy a tisztaságban is biztos rosszabbak mint a magyar (ezt max amúgy leírni lehet, hangosan ilyet magyar ember nem tud röhögés nélkül kimondani). Hát nem. Az igaz, hogy nem minden villamos combino, de van alacsonypadlós, van modern és van szépen felújított régi darab. Mindegyiken látni a következő megállót, nincs grafiti, suhan (nah jó, néha zötyög, de itt dimbes-dombos minden). Metro ugyanez, modern kocsik, vagy jól felújított régiek, de semmi ami az itthoni szovjet atomvonatokra emlékeztetne. Buszt még nem próbáltam.
Azért persze a fényképes bérletet megszerezni izgalmas kaland, lehetne külön poszt, de nem akarom elhúzni, ezért címszavakban:
- a fényképező automata nem két méteres emberre van tervezve, térdelve próbálom a busa nagy fejem befogatni a képbe
- az információs pont elérhetőségéről szóló plakát csehül van és cím nincs rajta, csak QR kódos google maps link, de az rossz helyre mutat
- több jegyeladó hely van, de csak egy helyen beszélnek angolul, a többi helyen meg jengáznak activity helyett - az idegszálaiddal...
Összességében eddig a tapasztalat azért igen pozitív, de azért titkon, mint minden jó mazochista magyar, már várom, hogy valami hülyeség miatt elkapjon az ellenőr és részese lehessek a helyi “akkor-is-fizetsz-ha-nem-érted-amit-mondok” játéknak :)