Kalandok a száztornyú városban

Prágában

Tömegközlekedés Prágában

2016. február 19. - KatiImi

Már az első este rácsodálkoztam, hogy mennyire más a prágai tömegközlekedés, mint a pesti. Ugye megkaptam a 3 jegyet, hogy egyel kijutok a nagyállomásra (Hlavnyinyadrazsi), a másik kettővel meg Katival vissza.

Ekkor derült ki, hogy a csehek már annyival előrébb vannak, hogy náluk nem ám 3 lyukat tud a gép a villin belerakni a jegybe, hanem az aktuális időt. Elképesztő, tuti valami kicsi manó ül mindegyikben egy nagy zsebórával, úgy tolják. Ami a durvább, hogy mivel fél óráig érvényes egy jegy, ezt azt jelenti, hogy az ellenőrök képesek ezt ellenőrizni, úgynevezett számolás segítségével, hogy a saját órájukra pillantva meg a jegyre, megmondják, hogy érvényes-e még. A hab a tortán az, hogy van 30 és 90 perces jegy is, vagyis dupla meló. Nem csodálkozom, hogy nálunk ezt nem vezetik be, a BKV szakszervezet már sztrájkolna is holnaptól. Amit úgy vennénk észre, hogy… izé, nem tudom, mindegy.

Szóval itt van 30 és 90 perces jegy is, ami akárhány átszállásig jó, tényleg csak az idő köti. A 30 perces 24 korona (275 HUF), a 90 perces 32 korona (365 HUF), összehasonlításképpen a pesti az 350 forint, ami egy útra szól, de az legalább bármeddig tarthat időben (általában addig is tart, szó szerint).

A helyzet ott bonyolódik, hogy van havi bérlet is, 550-ért, ami 6300 forint, a BKV ezt 9500-ért hozza le. Ez névre szóló bérlet, aki olyat akar, amit bárki használhat, az már alattomosan 670 CZK, 7700 HUF. Pesten ilyen nincs is, hogy mernél úgy utazni egy hónapon át, hogy nem mondod meg ki vagy? Meg passzolgatod a családon belül a bérletet, rontod az üzletet, mi?

Azt persze nem is mondom, hogy elektronikus jegy van, valamint olyan mobilapp is, amiből egyből megveheted a jegyet, online fizetéssel. Végső csapásként pedig szeretném linkelni a helyi tömegközlekedési társaság meg a BKV angol oldalait:

http://www.dpp.cz/en/fares-in-prague/

http://www.bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/

Persze lehet erre azt mondani, hogy itt biztos lovakat fognak a kocsik elé, sőt, inkább mi húzzuk át az egész szerelvényt a városon át, valamint hogy a tisztaságban is biztos rosszabbak mint a magyar (ezt max amúgy leírni lehet, hangosan ilyet magyar ember nem tud röhögés nélkül kimondani). Hát nem. Az igaz, hogy nem minden villamos combino, de van alacsonypadlós, van modern és van szépen felújított régi darab. Mindegyiken látni a következő megállót, nincs grafiti, suhan (nah jó, néha zötyög, de itt dimbes-dombos minden). Metro ugyanez, modern kocsik, vagy jól felújított régiek, de semmi ami az itthoni szovjet atomvonatokra emlékeztetne. Buszt még nem próbáltam.

Azért persze a fényképes bérletet megszerezni izgalmas kaland, lehetne külön poszt, de nem akarom elhúzni, ezért címszavakban:

  • a fényképező automata nem két méteres emberre van tervezve, térdelve próbálom a busa nagy fejem befogatni a képbe
  • az információs pont elérhetőségéről szóló plakát csehül van és cím nincs rajta, csak QR kódos google maps link, de az rossz helyre mutat
  • több jegyeladó hely van, de csak egy helyen beszélnek angolul, a többi helyen meg jengáznak activity helyett - az idegszálaiddal...

Összességében eddig a tapasztalat azért igen pozitív, de azért titkon, mint minden jó mazochista magyar, már várom, hogy valami hülyeség miatt elkapjon az ellenőr és részese lehessek a helyi “akkor-is-fizetsz-ha-nem-érted-amit-mondok” játéknak :)

A bejegyzés trackback címe:

https://praha.blog.hu/api/trackback/id/tr488403430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez nem játék · http://eznemjatek.blog.hu 2016.02.20. 10:03:53

Nagyon nagy divat a BKV-t szapulni, és sok mindent tényleg csinálhatnának jobban (főleg sok olyan dolgot amik szinte semmibe nem kerülnének, pl. utastájékoztatás, sokkal több irányjelző tábla, stb), de nyugat-európához képest sztem nem olyan rossz. Egyrészt sokkal olcsóbb, másrészt én még nem voltam olyan helyen ahol szinte bárhova haza tudsz menni éjszakai tömegközlekedéssel. Hosszabb útvonalon, meg folyik a bor a busz aljában, de hazavisz.

Btw. a fair összehasonlításhoz hozzátartozna, hogy melyik társaságot mennyivel támogatják meg az adófizetők.

¿Qué tapas hay? 2016.02.20. 12:05:09

Meglehetősen unfair összehasonlítás ez, ráadásul nem túl naprakész infók alapján.

A budapesti járművek jelentős részén van már időbélyegzésre alkalmas jegykezelő-készülék, csak mivel a tarifarendszer vonaljegy-alapú, ennek sok jelentősége nincs - a metrót kivéve. Természetesen a városvezetés nem tagadható bűne, hogy ezt az alkalmatlan tarifarendszert már vagy harminc éve képtelenek megreformálni. Talán jövőre az új elektronikus jegyrendszerrel ez is megoldódik. Mindemellett elmondható, hogy a Vitézy-éra ideje alatt többet fejlődött a budapesti tömegközlekedés rendszere mint az előző harminc évben összesen.

Az összehasonlításhoz azt is érdemes lenne megvizsgálni, hogy az önkormányzat és az állam mekkora támogatást ad a jegyárakhoz; illetve a városban keletkező adóbevételek mekkora hányada kerül vissza a tömegközlekedés fejlesztésére és üzemeltetésére.

we dont want arabs here..So what 2016.02.20. 13:03:28

Budapesten 10000 ezer , budapesti tömegközlekedés sokkal nagyobb és szervezettebb és ugyan olyan tiszta mint a prágai.
Nem is baj hogy elmentél, maradj is ott. Faszkalap.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.02.20. 16:00:38

Jah, szokásos kivándorolt fikagép :)

KatiImi 2016.02.20. 17:36:16

Köszönöm a biztató szavakat! Olvassátok tovább a blogot ;)

we dont want arabs here..So what 2016.02.20. 18:24:29

@fidesz maszop dk egykutya: most is kevesen vagytok 18-ban is kevesen lesztek :) Kisköcsög

fidesz maszop dk egykutya 2016.02.20. 20:13:17

@we dont want arabs here..So what: :)) mit pattogsz a 25%-otokkal a mi 75%-unk ellen :D

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2016.02.21. 11:19:07

Itthon már azért a dátumot talán beüti a jegykezelő automata.
Amúgy persze vacak az egész,mert mindent szétlopnak.
De a tisztaságért azért az utas is felel.

KissGecihuszár 2016.02.21. 11:35:41

@KatiImi: Ez van, kb idáig terjed sokak IQ szintje ebben a szerencsétlen "kúrva" országban, épp ezért én nem is csodálkozom szeretett Hazánk jelenlegi lesújtó általános állapotain. A lényegre térve: az valóban szembeszökő, hogy a nálunk fényévekkel jobb átlagkeresettel (konkrétan míg nálunk kb. 550€ az átlagkereset -jó a vízfejben tán olyan 700 is van, hűűűha- ,addig a Cseheknél -sőt Prágában- 1100€, erről ennyit) sokkal kevesebbe fáj a közösségi közlekedés, mint Bp-n! Ezen azért érdemes lenne elgondolkodni, még akkor is, ha már most hallom a "szirének kórusát", akik egymást túlhörögve fogják 1-2 disznó szókapcsolattal megspékelten jelezni, hogy de 350.- ért pl. az 5-ös, vagy épp a 133-as buszviszonylatokon akár "ütközőtől ütközőig mehetsz, vagy épp az 1-es, netán a 3-as villingeren bejárhatod Tolnát/Baranyát, vagy ha a mostanában a kissé viccesre sikeredett "sztrájkhullám" okán az MVK-ra gondolunk, akkor ott is 300-ért csutkára végigmehetsz az 1-es villingerrel, netán az 1-es, vagy a 14-es buszokkal up, and down K-Ny, É-D útvonalon. Ezzel alapvetően nincs is gáz, de azzal már van, hogy 1-2 megállóra is a fentebbi összegeket kell csengetni, ha pedig bérletet veszel, akkor is ugyanannyiba fáj, ha átutazod a fél várost, mintha csak pár megállót mennél. Senki nem háborogna, a nálunk is a Prágai viteldíjak lennének, de az lenne már végre a XXI. században a legjobb, ha időalapú lenne a tarifarendszer, mert ahogy a taxiban más és más összeg az 5, mint a 15 Km-s út, ugyanúgy a közösségi közlekedés terén is differenciálni kéne. Bevallom, Prágában még nem közösségi közlekedtem, csak a kocsi ablakából láttam a hálózat egyes elemeit, épp ezért csak egyes Német, OSztrák nagyvárosokkal tudom a BKK-t összehasonlítani, mely a hálózat kiterjedtségében, mennyiségi mérőszámaiban felveszi a versenyt a legtöbb Ny-Európai Bp méretű nagyvároséval. Az már más kérdés, hogy mennyire van jól allokálva ez a teljesítmény, mert pl igen régóta szó van a 3-as, 62-es villingerrel egymással "vállvetve" közlekedő 32-es buszok Róna u-ba történő átrakásáról, de ez még mindig csak a tervek, álmok szintjén áll, pedig már rég kész a villinger rekonstrukció a Nagy Lali-n. Aztán ott van a 107-es viszonylat is, mint egy olyan, amihez valakik 20 körömmel ragaszkodnak, pedig mára egyértelműen látható, hogy utasokat szív el az M4 metrótól, a Pesti oldalon pedig bőséges választék áll rendelkezésre, mely a 107-es annulációja esetén némi hangolási korrekcióval, hosszabbítással (239-es Bosnyák helyett Újpaliig járna, a 233-al hangoltan Újpalitól Buda felé) képes lenne azt messzemenőkig pótolni. Ami a járművek állapotát illeti; a gebinbe történt buszkiszervezés alapvetően jó gondolat volt ,ugyanis enélkül a BKV már rég megzakkant volna, vagy oly mértékű eladósodás kellett volna ennek a a kb. 400 db új szóló és csuklós kocsinak beszerzéséhez, melyet senki nem vállalt volna, sem banki, sem kezesség/garancia nyújtói szinten. Viszont ameddig a főváros útjainak jelentős része olyan állapotban leledz, mint amilyen pl a Bimbó, vagy épp a belső Budafoki (és még hosszasan lehetne sorolni a tragikus állapotú, közösségi közlekedéssel érintett utakat), nos addig a legújabb, legcsiribiribb (troli)buszaink is hamarost leamortizálódnak. Elég, ha a 10-12 éves Volvo kocsikat nézzük, melyek egynémelyike (FJX, FKU, FLR frsz) már váztörött! Szóval, ami a BKK/BKV ár/érték arányát illeti, sajnos ott nem állunk vmi jól és ez még jóideig így is marad,sajnos...
süti beállítások módosítása